Zgomotul din jurul nostru

Cat de tare este prea tare zgomotul din jurul nostru?
Probabil un medic ne-ar spune ca zgomotul, zarva, ne poate lasa fara auz si ne-ar oferi informatii statistice despre decibeli si pragul nostru de expunere / toleranta. Cum ar fi sa gasim un filtru, un gadet minune care sa filtreze cat de mult se poate zgomotele si sa lase mai mult sunet in viata noastra, fie ca este vorba de viata personala, sau de viata in organizatie?

Atunci cand se naste un copil, cei din jur iti spun sa observi, sa te uiti la nevoile copilului si sa actionezi cu rabdare. Fiecare copil creste in ritmul lui – asta ti se tot spune. Mai apoi, aproape pe nesimtite, incep comparatiile cu ceilalti: al meu a mancat la x luni, primii pasi i-a facut la x luni, cunostea toate planetele la x ani, incepe seria activitatilor extracuriculare care devin sinonime cu imaginea de succes in viata etc. Lucruri care nu raspund neaparat nevoilor copilului. Lucruri care sunt de fapt… zgomot, nu sunet.

Atunci cand ti se face o oferta ai tendinta sa spui ca l-ai prins pe Dumnezeu de un picior. Sa presupunem ca ai un telefon uzat moral de maxim 1 an, cu un anumit sistem de operare, cu de toate pe partea de voce – adica tot ce ai tu nevoie. Ti se ofera un nou telefon cu un alt sistem de operare decat ai tu (fara sa fii intrebat daca asta iti doresti), dar este ultimul model de telefon de pe piata, cu de toate pe partea de voce, uite si internationale si roaming si … uite, inca un numar de telefon – poate il dai unui prieten…plus un alt telefon smart. Lucruri de care nu ai nevoie. Zgomot.

Toate cursurile de Customer Care, Sales, au incluse un modul sau cel putin o trimitere la nevoile clientului. Intors in business, sub presiunea operationalului, a celor „n” prioritati la fel de importante si urgente, a cifrelor ambitioase, sub traseul sinuos al schimbarii mindsetului si al dezvoltarii personale, informatiile din curs raman in urma, ca o poveste frumos spusa.

Intr-un program de Talent, cei vizati primesc si ei super oferte de cursuri, cu de toate. Iar cei implicati in partea de „bucatarie interna” incearca sa multumeasca pe toata lumea in abordarile lor si sa fie in pas cu „cerintele” pietei.

 

Orice proiect, proces, business fara o strategie clar articulata este zgomotul dinaintea esecului.

Strategia si tacticile trebuie sa mearga mana in mana. Un citat din Sun Tzu (Art of war) potrivit pentru subiectul de fata mentioneaza ca strategia fara tactica este cea mai lenta cale spre victorie. Tactica fara strategie este zgomotul inainte de infrangere.
Ce anume? Cum? Ce conteaza pentru business, pentru organizatie, pentru echipa, pentru clienti? Cum sa fii diferit? Cum sa „connect the dots” pentru a avea o coerenta in tot ceea ce faci?
Ma intorc la un alt citat din Sun Tzu:

Toti oamenii pot vedea aceste tactici prin care cuceresc, dar ceea ce nimeni nu poate vedea este strategia din care a evoluat victoria.

In loc de concluzie:

Inainte de a decide ce initiativa de business sa ai, inainte de un mesaj pe care il dai, inainte de a aborda un client cu o oferta de nerefuzat din punctul tau de vedere, inainte de a mai adauga programe de dezvoltare pentru a creste motivatia si angajamentul oamenilor, inainte de a determina daca Facebook este mai bine pentru afacerea ta decat LinkedIn, incepe de la punctul care va crea de fapt cel mai mare impact posibil: strategia.