Un numar de studenti au fost invitati la un asa zis experiment despre „perceptia despre mancare” si li s-a spus ca trebuie sa consume un anumit aliment, iar a doua zi vor fi contactati pentru a spune senzatiile pe care si le amintesc despre respectivele gusturi. Li s-a spus, de asemenea, sa nu manance nimici cel putin trei ore inainte de studiu.
Jumatate au primit sarcina de a gusta ridichi, cealalta jumatate sarcina de a gusta bonboane de ciocolata, iar apoi cele doua grupuri au fost lasate sa se bucure de degustare in aceeasi camera.
Suprinzator sau nu, fiecare dintre participanti si-a vazut de treaba lui: degustatorii de ciocolata au degustat bonboanele, iar ceilati au degustat ridichiile, fara sa se lase ispitiți de tentatia de a incerca ciocolata vecinului. Deci puterea vointei se pare ca a functionat 🙂
Dupa incheierea degustarii, organizatorii experimentului au revenit in sala si le-au spus tuturor ca vor sa ii mai roage sa participe la un alt studiu, despre cine se pricepe mai bine sa rezolve probleme, elevii de liceu sau studentii – asta ca sa le stimuleze dorinta de a demonstra ca, desigur, studentii ca ei sunt superiori. Li s-au dat dileme foarte grele, care le cereau sa traseze forme geometrice complicate fara sa ridice creionul de pe hartie, aveau dreptul la incercari repetate si, de fapt, provocarile erau astfel gandite incat sa fie de nerezolvat.
Si rezultatul: grupul mancatorilor de ciocolata a petrecut 19 minute pe sarcina, timp in care au facut 34 de incercari de rezolvare, pe cand grupul mancatorilor de ridichi au petrecut numai 8 minute, cu doar 19 tentative de rezolvare.
Singura diferenta: mancatorii de ciocolata nu se chinuisera la experimentul anterior sa reziste ispitei de a manca ciocolata, pe cand oamenii din celalalt grup isi epuizasera puterea vointei abtinandu-se sa infulece ciocolata si incercand din rasputeri sa se concentreze pe ciudatele ridichi. Asa ca isi epuizasera autocontrolul. Iar autocontrolul fiind o resursa epuizabila, nu au mai fost la fel de perseverenti in provocarea urmatoarea. Nu mai aveau resurse.
De multe ori, schimbarile organizationale au un gust neplacut, iar realizarea lor se bazeaza exclusiv pe autocontrol, perseverenta, disciplina. Nicio emotie pozitiva, nicio placere, facem asa pentru ca „trebuie”. Iar efectul nefericit este secatuirea resurselor interioare ale oamenilor.
Schimbarea e grea atunci cand extenueaza oamenii, cand le distruge resursele interioare, cand vine impotriva tuturor impulsurilor naturale. Si atunci ajungem sa ne plangem ca oamenii „nu vor sa se schimbe”.
Cum e schimbarea pe care o consuma oamenii din echipa sau din organizatia ta? O sarcina cam ciudata si neplacuta pe care o fac pentru ca trebuie, sau ceva care aduce bucurie, entuziasm, placere?
Sursa cercetarilor: cartea „Switch, How to change when change is hard” – Dan & Chip Heath
Nu ne schimbam ca Fluturii. Ne schimbam ca Crabii.
28 Aug 2025
Savurează învățarea! Degustarea de L&D la Hochland
17 Mar 2025
Irina Somodi (Hochland): Degustarea L&D ne-a adus un limbaj comun
24 Feb 2025
Leadership development 2025: transformational shifts and ongoing opportunities
31 Jan 2025
Performance Management Transformațional - De la monitorizare KBIs la conversații profunde
21 Jan 2025
AGILE: ING Talent Accelerator
26 Nov 2024
Un interviu MAGIC – ABC-ul engagementului
27 Aug 2024
Team coaching
15 Mar 2024
LEADERSHIP JOURNEYS FOR THE FUTURE OF WORK
07 Feb 2024
Leadershipul inclusiv merita atentie sau nu e nimic nou sub soare?
05 Jun 2023
People Analytics – Cum comunicam ne spune cum lucram
28 Apr 2023
Mami cand trebuie sa te multumesti? – raspunsuri pro si anti perfectionism
27 Mar 2023
Engagement, emotii, wellbeing sau…cultura emotionala – Incotro ne conducem organizatiile?
16 Mar 2023
Cui ii e teama de discutia de evaluare?
25 Jan 2023
“Ar trebui sa vorbim mai mult despre asta”
06 May 2022
Metoda BRAVING – construieste incredere in echipa ta!
13 Apr 2022
Descarca instrumentul despre conversatii dificile
08 Apr 2022
Sala sau online? – aceasta NU e intrebarea
17 Mar 2022
Instrumentul “Ghidul managerului remote” – 9 intrebari care fac diferenta
16 Mar 2022
Instrumentul “Strategii de colaborare remote” – 7 strategii pentru o colaborare eficienta
23 Feb 2022
Instrumentul Growth Feedback – 5 elemente cheie, care fac diferenta
22 Feb 2022
4 mecanisme ale conectarii in echipa si in virtual
26 May 2021
Learning Holiday - rezultatele sondajului
08 Jun 2021
Pandemia callurilor - 7 solutii de vindecare
20 Apr 2021
Conectarea in sesiunile virtuale
22 Oct 2020
Secretele invatarii digitale... sau cum sa te bucuri de singuratate invatand sa inveti
27 Aug 2020
Draga tu, tu stii ca noi chiar putem sa mutam muntii?
21 Jul 2020
Growth Mindset - Growth Failure
31 Mar 2020
Growth mindset in vreme de criza
24 Mar 2020
Bilantul primei saptamani
23 Mar 2020
Winter blues
16 Jan 2020
O altfel de intelegere a limitelor
25 Oct 2019
Cum sa instigam la inovatie, deconspirand trei mituri
21 Oct 2019
Tu ce iti doresti? – cea mai grea si cea mai simpla intrebare
20 Apr 2019
Daca vrei sa iti fie bine, fa ca mine!
21 Oct 2019
Zgomotul din jurul nostru
21 Oct 2019
Destul despre talente. E timpul sa vorbim despre talentati.
21 Oct 2019
Inspiratie – “Flux, psihologia fericirii” de Mihaly Csikszentmihalyi
11 Oct 2019
Ganduri despre echipe performante din randul 10 al stadionului Anfield
14 Nov 2019
De ce feedback-ul pozitiv poate fi rau
11 Oct 2019
Rezolutiile noului an - intre VREAU si TREBUIE
11 Oct 2019
Batalia Generatiilor XvsYvsZ
24 Oct 2019
8 MODURI DE A ÎȚI ÎMBUNĂTĂȚI PUTERILE DE OBSERVAȚIE. Atenția și gândirea critică
31 Oct 2019
Cand nesiguranta (de sine) e buna
31 Oct 2019
Ce gust au schimbarile in organizatia ta? – ridichile versus ciocolata, doua experimente
31 Oct 2019
Cum sa faci diferenta de buget de marketing irelevanta
31 Oct 2019