Acceptam cu totii valoarea feedbackului pozitiv – creste increderea in sine a celuilalt si poate genera comportamente pozitive prin efectul Pygmalion; experimente sociale, in scoli (studiul Rosenthal) au aratat ca asteptarile si feedbackul pozitiv genereaza la celalalt dorinta de a fi “dupa chipul si asemanarea”, de a confirma ipoteza coach-ului, profesorului, managerului. Asteptarile tale de la omul din fata prind viata, sunt actualizate de el, asa cum Pygmalion a creat o statuie care a prins viata, pentru ca el credea in ea.
Insa feedbackul pozitiv poate fi rau. Iata doua cazuri:
- Nespecific, general – “bravo, ma” “felicitari pentru cum te porti cu ceilalti” – daca nu ai argumente, poate suna fals, mai ales daca auto-perceptia omului despre performanta sa nu e buna. Si oricum nu constientizeaza nimic, nu va sti ce sa repete data viitoare ca sa ii iasa la fel de bine.
- Spus de dragul emitatorului nu al destinatarului – sa dai feedback pozitiv ca sa te placa ceilalti, sa cresti in ochii lor si, de ce nu, ai tai.
Si niste intrebari-criterii care mi-au folosit:
Ce va invata din asta cel care primeste? E destul de specific incat sa invete ceva?
Daca eu spun doar “bravo, ai facut o treaba buna”, e posibil ca omul respectiv sa atribuie treaba buna la ce vrea el. Adrian Stanciu a dat la o conferinta un astfel de exemplu de atribuire defensiva, il voi povesti cum mi-l amintesc: sa zicem ca ai reusit sa traversezi un canal cu vasul tau si in timpul traversarii, pentru ca aveai vant bun si nu era nevoie sa faci nimic, ai baut si te-ai imbatat. Adrian zicea ca la sfarsit, poti sa te gandesti, dandu-ti singur feedback despre performanta ta: aha, am reusit pentru ca am fost beat (nu in ciuda!).red ca ar fi la fel daca cineva ti-ar zice: bravo, super traversare. Posibil sa tragi aceeasi concluzie: am reusit pentru ca am fost beat. De mare ajutor i-a fost “feedbackul meu pozitiv”!
De ce dau acest feedback, care este motorul interior care genereaza acest gest? Cui ii foloseste cel mai mult, mie sau destinatarului?
Daca e numai umflarea propriului meu orgoliu sau statut – ma gandesc de doua ori. De multe ori e un mix – imi face si mie bine sa ma vad sau sa ma vada altii ca o persoana generoasa si ii fac bine si celuilalt. Ar fi bine totusi ca balanta motivatiei sa incline spre celalalt. Ca sa o ajut sa se incline un pic, pot, de exemplu, sa imi schimb canalul si modul de transmitere – nu scriu mail, ci ii spun personal (il ajuta pe el mai mult sa il privesc in ochi cand o spun, desi pe mine m-ar fi ajutat sa scriu un mail – e si mai rapid, vad si ceilalti ca-s dragut). Sau, dimpotriva, nu i-l spun intre patru ochi, ci i-l zic public, in sedinta, daca stiu ca el are nevoie de stima celorlalti.
Savurează învățarea! Degustarea de L&D la Hochland
17 Mar 2025
Irina Somodi (Hochland): Degustarea L&D ne-a adus un limbaj comun
24 Feb 2025
Leadership development 2025: transformational shifts and ongoing opportunities
31 Jan 2025
Performance Management Transformațional - De la monitorizare KBIs la conversații profunde
21 Jan 2025
AGILE: ING Talent Accelerator
26 Nov 2024
Un interviu MAGIC – ABC-ul engagementului
27 Aug 2024
Team coaching
15 Mar 2024
LEADERSHIP JOURNEYS FOR THE FUTURE OF WORK
07 Feb 2024
Leadershipul inclusiv merita atentie sau nu e nimic nou sub soare?
05 Jun 2023
People Analytics – Cum comunicam ne spune cum lucram
28 Apr 2023
Mami cand trebuie sa te multumesti? – raspunsuri pro si anti perfectionism
27 Mar 2023
Engagement, emotii, wellbeing sau…cultura emotionala – Incotro ne conducem organizatiile?
16 Mar 2023
Cui ii e teama de discutia de evaluare?
25 Jan 2023
“Ar trebui sa vorbim mai mult despre asta”
06 May 2022
Metoda BRAVING – construieste incredere in echipa ta!
13 Apr 2022
Descarca instrumentul despre conversatii dificile
08 Apr 2022
Sala sau online? – aceasta NU e intrebarea
17 Mar 2022
Instrumentul “Ghidul managerului remote” – 9 intrebari care fac diferenta
16 Mar 2022
Instrumentul “Strategii de colaborare remote” – 7 strategii pentru o colaborare eficienta
23 Feb 2022
Instrumentul Growth Feedback – 5 elemente cheie, care fac diferenta
22 Feb 2022
4 mecanisme ale conectarii in echipa si in virtual
26 May 2021
Learning Holiday - rezultatele sondajului
08 Jun 2021
Pandemia callurilor - 7 solutii de vindecare
20 Apr 2021
Conectarea in sesiunile virtuale
22 Oct 2020
Secretele invatarii digitale... sau cum sa te bucuri de singuratate invatand sa inveti
27 Aug 2020
Draga tu, tu stii ca noi chiar putem sa mutam muntii?
21 Jul 2020
Growth Mindset - Growth Failure
31 Mar 2020
Growth mindset in vreme de criza
24 Mar 2020
Bilantul primei saptamani
23 Mar 2020
Winter blues
16 Jan 2020
O altfel de intelegere a limitelor
25 Oct 2019
Cum sa instigam la inovatie, deconspirand trei mituri
21 Oct 2019
Tu ce iti doresti? – cea mai grea si cea mai simpla intrebare
20 Apr 2019
Daca vrei sa iti fie bine, fa ca mine!
21 Oct 2019
Zgomotul din jurul nostru
21 Oct 2019
Destul despre talente. E timpul sa vorbim despre talentati.
21 Oct 2019
Inspiratie – “Flux, psihologia fericirii” de Mihaly Csikszentmihalyi
11 Oct 2019
Ganduri despre echipe performante din randul 10 al stadionului Anfield
14 Nov 2019
De ce feedback-ul pozitiv poate fi rau
11 Oct 2019
Rezolutiile noului an - intre VREAU si TREBUIE
11 Oct 2019
Batalia Generatiilor XvsYvsZ
24 Oct 2019
8 MODURI DE A ÎȚI ÎMBUNĂTĂȚI PUTERILE DE OBSERVAȚIE. Atenția și gândirea critică
31 Oct 2019
Cand nesiguranta (de sine) e buna
31 Oct 2019
Ce gust au schimbarile in organizatia ta? – ridichile versus ciocolata, doua experimente
31 Oct 2019
Cum sa faci diferenta de buget de marketing irelevanta
31 Oct 2019