Cartea spune ca resimtim fericirea autentica atunci cand suntem in stare de flux. Fluxul, experienta optimala, este definit ca o activitate cu scopuri clare si provocatoare, pe masura aptitudinilor unei persoane, in care feedbackul e imediat, in care stii cand ti-ai indeplinit scopul. Aceasta perspectiva e destul de diferita de intelegerea comuna, consumerista, conform careia fericirea inseamna un consum de experiente… pasive – cumparaturi, un film, un masaj.
De ce o astfel de activitate te face sa te simti fericit?
Pentru ca toate gandurile se concentreaza catre scopul respectiv, curg intr-acolo, eul e in flux, intr-o stare armonioasa de ordine psihica. De obicei, noi suntem in entropie – undeva in noi e o sursa de dezordine (griji, plictis, anxietate, dorinta de a impresiona). Cand esti in flux, nu mai esti constient de tine insuti, esti cu totul in activitatea respectiva; insa, paradoxal, tocmai uitand de tine te dezvolti.
Cartea e plina de exemple diverse ale unor astfel de experiente autotelice, experiente-scop in sine: alpinistii in timpul escaladei, doar ei, muntele, respiratia, miscarile corpului; un detinut din penitenciarul Lefortovo descris de Aleksandr Soljenitin, care pentru a-si pastra sanatatea psihica, facuse o harta a lumii pe podea si se imagina calatorind prin Asia, Europa, America, parcurgand cativa kilometri in fiecare zi; muzica, creatia literara; sexualitatea; munca, orice munca – apare exemplul unui sudor, Joe Kramer, care lucra intr-o fabrica de asamblare a vagoanelor de tren, refuzand promovarile, insa constant fericit ca poate repara orice utilaj de acolo.
Experienta optimala este insa doar jumatate din reteta fericirii: Un studiu realizat de autor a aratat ca desi in general oamenii traiesc mai frecvent experiente optimale atunci cand muncesc, pe cand in timpul liber raporteaza deseori o stare de plictiseala sau insatisfactie, ei declara totusi ca nu sunt fericiti la munca.De ce?
Pentru ca le lipseste celalalt ingredient, si anume proiectul vietii – proiectul vietii da sens experientelor si te face sa cauti experiente optimale. De exemplu, daca proiectul vietii unei persoane este sa stranga 1 milion de euro pana la varsta de 35 de ani, persoana respectiva va cauta experiente optimale care o conduc catre scopul sau.
Cand nu ai un proiect al vietii, experientele de flux de la locul de munca (desi pozitive!) iti lasa gustul amar de: investesc atat de mult in proiectul altuia. Pentru sudorul Joe din povestea de mai sus, reparatiile erau proiectul lui, nu al patronului fabricii: de fiecare data cand repara un utilaj, isi amintea cum a reparat in copilarie un mixer pentru mama lui.Deci sa cautam experiente optimale si un proiect al vietii… in timpul pe care il petrecem de multe ori la televizor.
Savurează învățarea! Degustarea de L&D la Hochland
17 Mar 2025
Irina Somodi (Hochland): Degustarea L&D ne-a adus un limbaj comun
24 Feb 2025
Leadership development 2025: transformational shifts and ongoing opportunities
31 Jan 2025
Performance Management Transformațional - De la monitorizare KBIs la conversații profunde
21 Jan 2025
AGILE: ING Talent Accelerator
26 Nov 2024
Un interviu MAGIC – ABC-ul engagementului
27 Aug 2024
Team coaching
15 Mar 2024
LEADERSHIP JOURNEYS FOR THE FUTURE OF WORK
07 Feb 2024
Leadershipul inclusiv merita atentie sau nu e nimic nou sub soare?
05 Jun 2023
People Analytics – Cum comunicam ne spune cum lucram
28 Apr 2023
Mami cand trebuie sa te multumesti? – raspunsuri pro si anti perfectionism
27 Mar 2023
Engagement, emotii, wellbeing sau…cultura emotionala – Incotro ne conducem organizatiile?
16 Mar 2023
Cui ii e teama de discutia de evaluare?
25 Jan 2023
“Ar trebui sa vorbim mai mult despre asta”
06 May 2022
Metoda BRAVING – construieste incredere in echipa ta!
13 Apr 2022
Descarca instrumentul despre conversatii dificile
08 Apr 2022
Sala sau online? – aceasta NU e intrebarea
17 Mar 2022
Instrumentul “Ghidul managerului remote” – 9 intrebari care fac diferenta
16 Mar 2022
Instrumentul “Strategii de colaborare remote” – 7 strategii pentru o colaborare eficienta
23 Feb 2022
Instrumentul Growth Feedback – 5 elemente cheie, care fac diferenta
22 Feb 2022
4 mecanisme ale conectarii in echipa si in virtual
26 May 2021
Learning Holiday - rezultatele sondajului
08 Jun 2021
Pandemia callurilor - 7 solutii de vindecare
20 Apr 2021
Conectarea in sesiunile virtuale
22 Oct 2020
Secretele invatarii digitale... sau cum sa te bucuri de singuratate invatand sa inveti
27 Aug 2020
Draga tu, tu stii ca noi chiar putem sa mutam muntii?
21 Jul 2020
Growth Mindset - Growth Failure
31 Mar 2020
Growth mindset in vreme de criza
24 Mar 2020
Bilantul primei saptamani
23 Mar 2020
Winter blues
16 Jan 2020
O altfel de intelegere a limitelor
25 Oct 2019
Cum sa instigam la inovatie, deconspirand trei mituri
21 Oct 2019
Tu ce iti doresti? – cea mai grea si cea mai simpla intrebare
20 Apr 2019
Daca vrei sa iti fie bine, fa ca mine!
21 Oct 2019
Zgomotul din jurul nostru
21 Oct 2019
Destul despre talente. E timpul sa vorbim despre talentati.
21 Oct 2019
Inspiratie – “Flux, psihologia fericirii” de Mihaly Csikszentmihalyi
11 Oct 2019
Ganduri despre echipe performante din randul 10 al stadionului Anfield
14 Nov 2019
De ce feedback-ul pozitiv poate fi rau
11 Oct 2019
Rezolutiile noului an - intre VREAU si TREBUIE
11 Oct 2019
Batalia Generatiilor XvsYvsZ
24 Oct 2019
8 MODURI DE A ÎȚI ÎMBUNĂTĂȚI PUTERILE DE OBSERVAȚIE. Atenția și gândirea critică
31 Oct 2019
Cand nesiguranta (de sine) e buna
31 Oct 2019
Ce gust au schimbarile in organizatia ta? – ridichile versus ciocolata, doua experimente
31 Oct 2019
Cum sa faci diferenta de buget de marketing irelevanta
31 Oct 2019