De vorba cu Anca Avram despre empowerment

Alexandra Coravu: - Buna, tuturor! O avem alaturi de noi pe Anca Avram, HR Manager in cadrul companiei Tenecco. Este unul dintre cei 14 speakeri de la prima editie a Galei Learning Arhitect, acolo unde reprezentantii a 14 companii de succes, din domenii diverse, au impartasit despre proiectele pe care le-au construit, impreuna cu noi, Learning Architect, in 2022.

De altfel, acesta este primul interviu dintr-o serie de 14. Anca, multumesc pentru ca ai acceptat invitatia noastra. Bine ai venit!

Anca Avram: - Multumesc si eu pentru pentru invitatie. Bine te-am gasit!

Alexandra Coravu: - Proiectul vostru s-a numit “BrighTEN - an empowerment program for managers in an agile environment”. Imi poti spune, te rog, cum a inceput povestea acestui proiect?

Anca Avram: - Da, sigur, a fost si este un proiect la care tinem foarte mult. Noi suntem o organizatie tanara, care a crescut foarte mult in ultimii ani, aceasta crestere venind peste toate schimbarile de mediu exterioare - economice, politice si asa mai departe. Si atunci a trebuit, cumva, sa adresam aceasta schimbare intr-o maniera constructiva si sa ne gandim la oamenii nostri si la ce impact vrem sa aiba ei in organizatie, pentru a avea succes.

Si atunci focusul nostru, in acest proiect, au fost people leaderii: ca vorbim despre manageri sau team lideri, i-am incadrat pe toti sub aceeasi umbrela, pentru ca lucreaza si dezvolta alti oameni. Ne-am propus cu ei sa trecem prin diverse subiecte de management, unele mai dificile, altele mai usoare, conversatii pe care ei ar trebui sa le poarte intre ei, dar si ei cu echipele lor. Si atunci, pentru ca publicul nostru tinta, aceasta echipa de manageri, este foarte diversa – oameni de la 24-25 de ani, pana la 50 plus, cu experiente diferite, din domenii diferite, in organizatii diferite - asta a fost o provocare pentru noi. Mai degraba, am vrut sa-i adunam, sa-i aducem pe toti impreuna, in acest spatiu, unde noi sa initiem niste conversatii pe anumite teme, sa vedem ce spune literatura de specialitate, ce studii recente se fac pe anumite topicuri de management, dar si ei sa impartaseasca din experientele lor din companie sau de dinaintea alaturarii in Tenneco, pentru a fi o experienta de invatare din mai multe directii, din mai multe perspective.

Alexandra Coravu: - Daca ar fi sa numesti o provocare specifica, care a generat, practic, nevoia acestui proiect, care ar fi aceea?

Anca Avram: - Provocarea sau provocarile au fost multiple. Pandemia si-a facut si ea simtita prezenta si atunci noi, crescand foarte mult, in contextul acesta pandemic, a fost nevoie sa ne adaptam conversatiile si sa pastram, totusi, dezvoltarea oamenilor si ceea ce faceam noi, inainte de pandemie, sa continuam si in mediul online. Deci, cumva, sa ne mentinem aceste standarde si sa nu renuntam, sa nu facem rabat la development, chiar si in acest context, in care oamenii nu se mai vad, nu mai stau impreuna, unii cu altii, dar ne-am demonstrat ca lucrurile pot fi facute si asa.

 

Alexandra Coravu: - Ce experiente ati creat, impreuna cu noi, pentru participantii in acest proiect?

Anca Avram: - A fost o experienta foarte frumoasa si ma bucur ca, in tot proiectul nostru, a aparut aceasta oportunitate. Am facut impreuna workshopul “S.A.V.I.R.O.A.D.”, care a fost o experienta de doua zile, in sensul in care, fiind multi participanti, am impartit in doua grupe, doua zile si toti au trecut, practic, prin acelasi program, scopul fiind de a le acorda niste instrumente practice, pe care sa le poata folosi de cand au iesit din acest workshop, in discutiile pe care le au cu oamenii lor, intre ei, cu stakeholderii. Pentru ca au fost lucruri cu aplicabilitate imediata si nu targetate catre o anumita directie, ci puteau fi folosite in variate contexte.

Alexandra Coravu: - Daca ar fi sa te gandesti la cateva momente de AHA sau la ce a fost unic, in acest proiect, ce mi-ai spune?

Anca Avram: - Momentele de AHA sa spunem ca au fost acelea din timpul workshopului, cand oamenii au inceput sa impartaseasca din experientele lor si sa isi dea seama de lucrurile pe care le faceau. Cand si-au dat seama ca ar putea sa puna altfel problema si sa ajunga la rezultatele pe care ei le voiau, daca reformulau putin. Deci, cumva, aveau in minte scopul, dar programul i-a ajutat sa isi rafineze putin anumite tehnici in conversatiile cu managerii, iar faptul ca au putut sa se asculte intre ei a fost chiar o valoare adaugata, pe care am creat-o cu ajutorul vostru si prin acest program.

Alexandra Coravu: - Daca este sa te uiti acum, atat la participanti, cat si in organizatie, care e impactul?

Anca Avram: - Oamenii si-au dat seama ca e importanta conexiunea offline. Chiar daca ne place si mediul online, e mai eficient, stim cu totii care sunt beneficiile, nu tine locul interactiunii in zona de offline, face to face, aceasta intalnire si comunicare care se intampla atunci cand oamenii se intalnesc intr-un anumit anumit spatiu si asta, cumva, a venit de la ei: nevoia asta ca, cel putin o data pe trimestru, sa se stranga acest grup mare, de 40 de colegi, din zona aceasta de management. Lucru care s-a si intamplat, de altfel, in Ianuarie, cand ne-am intalnit cu totii la birou si am facut, cumva, planul pentru ce ne propunem sa facem in 2023, pentru acest grup.

Alexandra Coravu: - Si la nivel de conversatie intre ei, a propos de micro-abilitatile pe care le-au practicat prin “S.A.V.I.R.O.A.D.”, ai putea spune ca ai observat o diferenta?

Anca Avram: - Ei au putut sa puna in practica imediat, pentru că a fost si momentul de asa natura. Fiind final de an, au inceput discutiile de feedback pentru anul ce tocmai se incheia. Si atunci ei au avut ocazia sa transmita un feedback mai organizat, mai complet, care sa-i ajute pe oamenii din echipele lor sa-si dea seama: “Ok, ce am facut bine” si vom continua sa facem și ce avem de imbunatatit, dar cu acea empatie, cu acea caldura de care e nevoie, cand avem discutii de genul acesta. Deci, da, feedback-ul din partea oamenilor este ca sunt ascultati si simt ca managerii lor sunt acolo pentru ei sa le acorde suport.

Alexandra Coravu: - Cum continuă povestea, care sunt next steps?

Anca Avram: - In decembrie i-am intrebat pe ei, pentru ca e important sa luam pulsul lucrurilor si sa vedem daca este relevant, in continuare, pentru ei, sa avem aceste sesiuni impreuna. Si am avut un raspuns unanim ca da, vor sa continuam, vor sa facem si mai multe lucruri in 2023. Asadar, proiectul continua sub aceeasi umbrela. Deja am facut un workshop si ne-am stabilit, cumva, directiile in care sa ne concentram in 2023 si urmeaza sa le prioritizam, sa vedem care din ele sunt mai urgente sau mai importante pentru ei si de acolo pornim.

Alexandra Coravu: - Nu pot decat sa va urez succes si va spun ca ramanem aproape. Multumim mult, Anca Avram, HR Manager, in cadrul companiei Tenneco, pentru ca ai împartasit povestea proiectului. Pe curand!

Anca Avram: - Multumesc frumos!